کد مطلب:35295
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:41
چگونه خود شناسي مقدمه شناخت خدا و معاد است؟
اگر انسان خويشتن خويش را بشناسد ، هم مبدأ جهان امكان را مي شناسد و هم به معاد ايمان مي آورد و حيات ابدي را پيش از هر چيزي مي بيند وبه آن دل مي بندد، و هم مسير بين آغاز و انجام را مي شناسد . و اما اگر خويشتن خويش را نشناسد هم مبدأ، يعني خدا را فراموش مي كند و هم به معاد و حيات ابدي توجه ندارد و در واقع با فراموشي نفس از همه اين معارف باز مي ماند. و اگر كسي از معارف الاهي بازماند از امدادهاي الاهي و غيبي محروم ميگردد و آنچه كه موجب مي شود، انسان خود را نشناسد سرگرمي او به عالم طبيعت و اشتغال وي به لذايذ حسي است ، هر چه انسان به لذايذ حسي تن در دهد ، از شناخت خود غافل مي شود و انسان غافل از خويشتن ، از مبدأ و معاد خود غافل مي شود.
قرآن كريم سر غفلت انسان را از مبدأ و معاد ، غفلت از خويشتن مي داند و چنين ميفرمايد: چون انسان خود را فراموش كرد ، خداي خود را فراموش كرده است . چنان كه اگر انسان خود را شناخت ، خداي خود را مي شناسد.
در پايان سوره «يس» فرمود: «وَضَربَ لَنا مَثلاً و نَسِيَ خَلْقَه قال مَنْ يُحْيِ العِظام و هِيَ رَميم» يس/78 كسي كه آفرينش خود را فراموش كرد ، درباره قيامت ترديد دارد و آن را بعيد از عقل و دور از امكان مي پندارد. و ميگويد: چه كسي اين استخوانهاي پوسيده را زنده مي كند ؟ پس خلقت ا و به لحاظ مبدأ فاعلي ، يعني اين كه خداوند خالق او است معلوم او بوده سپس آن را فراموش كرده است .
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.